Twój lot został opóźniony o co najmniej 3 godziny, a winę za to ponosi linia lotnicza? Masz prawo wnioskować o wypłatę odszkodowania. Co trzeba zrobić, aby je otrzymać?

Kiedy należy się odszkodowanie?

Nie każdy opóźniony lot oznacza, że automatycznie pasażerom należy się z tego tytułu rekompensata. Po pierwsze, najistotniejszą kwestią jest czas opóźnienia lotu. O odszkodowanie można się ubiegać, jeśli lot był opóźniony o minimum 3 godziny. Liczy się opóźnienie na miejscu docelowym. 

Po drugie, istotne znaczenie ma powód opóźnienia. Odszkodowanie nie należy się, jeśli opóźnienie jest spowodowane tzw. wyjątkowymi okolicznościami. Zaliczają się do nich m.in.:

  • niekorzystne warunki pogodowe,
  • strajk obsługi lotniska,
  • atak terrorystyczny.

W przypadku, gdy lot opóźnił się w powodu usterki technicznej samolotu, która była spowodowania ewidentnym zaniedbaniem przewoźnika, to nie jest to traktowane jako nadzwyczajna okoliczność. Wówczas odszkodowanie powinno zostać wypłacone pasażerom.

Rekompensatę za opóźniony lot nie otrzymasz, jeśli jego organizatorem był przewoźnik spoza Unii Europejskiej albo lot odbywał się po UE. Wyjątkami są takie państwa jak np. Szwajcaria, Islandia, Norwegia.

Jak otrzymać odszkodowanie?

Aby uzyskać od linii lotniczej odszkodowanie z tytułu opóźnionego lotu należy złożyć stosowny wniosek i dokumenty. Formalnościami nie musisz się zajmować samodzielnie, możesz sięgnąć po profesjonalną pomoc Skyhelp. W ten sposób nie tylko zaoszczędzisz sporo czasu, ale i będziesz mieć pewność, że Twój wniosek spełnia wszystkie niezbędne warunki formalne. 

Poza tym pamiętaj, że o odszkodowanie za opóźniony lot możesz się ubiegać, jeśli od daty wylotu nie minął jeszcze rok. Rekompensata należy Ci się niezależnie od tego, czy to był lot rejsowy czy czarterowy, czy podróżowałeś w celach prywatnych czy służbowych.

Ile można otrzymać za opóźniony lot?

To, ile wynosi odszkodowanie za lot opóźniony jest uzależniona od długości lotu:

  • lot na dystansie do 1500 km - 250 euro,
  • lot pomiędzy 1500 km a 3500 km - 400 euro,
  • lot dłuższy niż 3500 km - 600 euro.

Dodatkowo, linia lotnicza w razie przesunięcia godziny wylotu powinna zapewnić pasażerom odpowiednią opiekę na lotnisku. Chodzi tutaj o np. zapewnienie wyżywienia (napoje, przekąski), zakwaterowania oraz transferu do i z hotelu (jeśli jest to konieczne), możliwość wysłania e-maili lub przeprowadzenia dwóch rozmów telefonicznych.

Jakie dokumenty są potrzebne?

Sam fakt, że opóźnienie lotu wyniosło ponad 3 godziny nie wystarczy, aby otrzymać odszkodowanie od linii lotniczej. Należy przedstawić stosowne dokumenty:

  • bilet lotniczy,
  • kartę pokładową,
  • potwierdzenie rezerwacji,
  • korespondencję e-mailową z przewoźnikiem.

Warto także posiadać pisemne stanowisko linii lotniczej dot. przyczyn opóźnienia lotu. Najlepiej, jeśli o to dlaczego Twój lot został opóźniony zapytasz załogę samolotu lub personel lotniska. Jeśli przewoźnik nie zapewnił odpowiedniej opieki np. wyżywienia, to możesz także wnioskować o zwrot takich wydatków.